Obrót i obciążanie nieruchomości oraz spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu
Notariusz sporządza akty notarialne w zakresie obrotu nieruchomościami, zarówno lokalowymi, jak i gruntowymi, w tym budowlanymi, zabudowanymi oraz niezabudowanymi, nieruchomościami rolnymi oraz leśnymi. Do kompetencji notariusza należy udokumentowanie przeniesienia własności gospodarstwa rolnego, a także zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jeżeli w jej skład wchodzi nieruchomość.
Notariusz dokonuje obsługi transakcji na rynku wtórnym i pierwotnym przy nabyciu nieruchomości od dewelopera.
W zakresie obrotu nieruchomościami kancelaria obsługuje osoby fizyczne i prawne, w szczególności przedsiębiorców, podmioty deweloperskie, kościelne osoby prawne i organy samorządu terytorialnego.
Poza typowym obrotem nieruchomościami, w kancelarii sporządza się umowy dotyczące spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, w tym także umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu zawierane ze spółdzielnią mieszkaniową.
Jeżeli jedna ze stron czynności nie może lub nie chce być obecna przy podpisaniu aktu notarialnego, może ona udzielić przed notariuszem pełnomocnictwa w formie aktu notarialnego.
Jeżeli strony umowy chcą zastrzec zawarcie umowy dopiero po jakimś czasie lub po spełnieniu pewnego warunku, notariusz sporządza umowę przedwstępną, która może zawierać wpis praw i roszczeń z niej wynikających do księgi wieczystej nieruchomości.
Notariusz sporządza umowy sprzedaży, umowy zamiany, umowy zniesienia współwłasności, a także akty notarialne zawierające ustanowienie ograniczonych praw rzeczowych, takich jak służebność, użytkowanie czy hipoteka.
Notariusz w akcie notarialnym zabezpiecza obrót nieruchomościami poprzez wykorzystanie obowiązujących przepisów prawa. Notariusz przyjmuje na przechowanie do depozytu notarialnego pieniądze stanowiące cenę sprzedaży oraz przyjmuje oświadczenia o dobrowolnym poddaniu się egzekucji w trybie przepisów procedury cywilnej.
Po dokonaniu aktu notarialnego zawierającego w swej treści przeniesienie własności nieruchomości, notariusz składa elektroniczny wniosek o wpis w księdze wieczystej i przesyła do właściwego sądu wieczystoksięgowego dokumenty stanowiące podstawę wpisu w księdze wieczystej.
Do przygotowania aktu notarialnego dokumentującego przeniesienie własności nieruchomości potrzebne będą podstawowe dokumenty, takie jak:
– podstawa nabycia nieruchomości lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, czyli dokument na podstawie którego zbywający stał się jej właścicielem bądź uprawnionym,
– w przypadku zbycia nieruchomości gruntowych – potrzebne będą dodatkowo:
- do pobrania we właściwym starostwie powiatowym: wypis z rejestru gruntów oraz zaświadczenie z treści którego będzie wynikało czy nieruchomość objęta jest uproszczonym planem urządzenia lasu i czy była wydana dla niej decyzja z art. 19 ust. 3 o lasach,
- do pobrania we właściwym urzędzie gminy: zaświadczenie o miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Do przygotowania aktu notarialnego dokumentującego zbycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu należy przedstawić wydane przez właściwą spółdzielnię mieszkaniową – zaświadczenie zawierające adnotację komu przysługuje przedmiotowe prawo.
Przedstawione powyżej wyliczenie stanowi jedynie przykładową listę dokumentów potrzebnych do przygotowania aktu notarialnego. Po szczegóły zapraszam do kancelarii osobiście lub zachęcam do kontaktu telefonicznego bądź mailowego.
Za dokonane czynności notarialne, notariusz pobiera taksę notarialną zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości, a wysokość taksy notarialnej jest uzależniona od typu czynności i wartości przedmiotu czynności notarialnej. W celu ustalenia opłat za akt notarialny, w tym także podatków i opłat sądowych pobieranych przez notariusza – należy kontaktować się z kancelarią.