Majątek w rodzinie, majątek małżonków
Notariusz sporządza akty notarialne dokumentujące między innymi umowy sprzedaży, umowy darowizny, umowy o dożywocie czy umowy ustanowienia służebności osobistej. Akty notarialne dokumentują przeniesienie własności ruchomości i nieruchomości w rodzinie oraz zawierają zabezpieczenia osób zbywających. Do kompetencji notariusza należy także sporządzanie w formie aktu notarialnego umów podziału majątku oraz umów majątkowych małżeńskich, w tym rozszerzających wspólność ustawową, jak i ustanawiających rozdzielność majątkową.
Do przygotowania aktu notarialnego dokumentującego przeniesienie własności nieruchomości w rodzinie potrzebne będą podstawowe dokumenty, takie jak:
– podstawa nabycia nieruchomości, czyli dokument na podstawie którego zbywający stał się jej właścicielem,
– odpisy aktów stanu cywilnego dokumentującego możliwe pokrewieństwo lub zawarcie małżeństwa pomiędzy stronami umowy,
– w przypadku zbycia nieruchomości gruntowych – potrzebne będą dodatkowo:
- do pobrania we właściwym starostwie powiatowym: wypis z rejestru gruntów oraz zaświadczenie z treści którego będzie wynikało czy nieruchomość objęta jest uproszczonym planem urządzenia lasu i czy była wydana dla niej decyzja z art. 19 ust. 3 o lasach,
- do pobrania we właściwym urzędzie gminy: zaświadczenie o miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Przedstawione powyżej wyliczenie stanowi jedynie przykładową listę dokumentów potrzebnych do przygotowania aktu notarialnego. Po szczegóły zapraszam do kancelarii osobiście lub zachęcam do kontaktu telefonicznego bądź mailowego.
Za dokonane czynności notarialne, notariusz pobiera taksę notarialną zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości, a wysokość taksy notarialnej jest uzależniona od typu czynności i wartości przedmiotu czynności notarialnej. W celu ustalenia opłat za akt notarialny, w tym także podatków i opłat sądowych pobieranych przez notariusza – należy kontaktować się z kancelarią.